Forkortelsen SEO stammer fra det engelske ord “Search Engine Optimization“, som på Dansk betyder “Søgemaskine­optimering“. SEO optimering er et samlet udtryk, for en lang række optimeringer der skal udføres samt holdes opdateret på en hjemmeside for at få vist sider, billeder, indhold, produkter mm. på den bedst mulige position via søgning på søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo etc.

SEO optimering handler om hvordan søgemaskiner, specielt Google, læser og registrerer det indhold du har på din hjemmeside. Indhold som er vægtet højest og bedst af den individuelle søgemaskine, vil vise og prioritere siden som det første i toppen af søgningen, når man søger på det ord som relaterer bedst til det relaterende indhold. Denne type trafik kaldes for organisk trafik inden for SEO.

Google ændrer hele tiden SEO optimerings regelsæt algoritmerne i deres søgemaskine, for hvordan den bedste søgemaskine­optimering fungerer. Vi hos Cooper Webdesign er vilde med Google søgemaskine­optimering og har mange års ekspertise inden for Google’s optimeringer, algoritmer og SEO tips der virker. Vi følger altid og hele tiden den nyeste SEO optimerings udvikling på markedet, for at hjælpe vores kunder til at være positioneret på den bedste position, samt generelt at rangere så godt som muligt i søgemaskinerne.

INDHOLD

Det vigtigste inden for søgemaskine­optimering er indhold. Dine kunder forventer at blive oplyst af din side, ud fra den søgning de f.eks. har foretaget via Google. Et godt tip der altid virker er at hvis en kunde lander på din produktside ved at skrive “køb Google kaffekop”, så er det vigtigt at du giver kunden oplysninger nok til at gennemføre et køb. Hvis din side er mangelfuld, så hopper kunden bare videre til næste hjemmeside med samme produkt og derved har du mistet et salg.

Mange hjemmesider indeholder kopieret indhold, da det er nemmere at kopiere teksterne end oprette nyt indhold. Det kan f.eks. være en hjemmeside som har 100 produkter fra samme producent, hvor størrelse eller dimensioner er forskellige, men alt indhold er præcis det samme. Disse sider vil blive nedprioriteret af Google, da de mangler en SEO optimering, samt SEO gennemgang. Der vil højst sandsynligt aldrig komme bedre konverteringer til dem, før SEO optimering til dine SERP justeres korrekt.

Cooper Webdesign skaber altid unikt indhold. Vi kender masser af SEO tips der virker og kan hjælpe jer med at skrive fyldestgørende tekster til jeres indhold og produkter, så kunden altid får den rette information eller oplyst nok til for at skabe et salg. Unikt indhold giver et godt signal til Google, hvilket også betyder at siden får en bedre prioritering, samt position i Google’s søgemaskines resultater.

BACKLINKS

At have “backlinks“, betyder meget simpelt at man har links på andre hjemmesider, som linker over på sin egen hjemmeside. Disse er vigtige at have for at skabe online synlighed. Google laver en vurdering af links, indhold og domæner, så det bedste er at have “gode” backlinks fra sider som har relevant indhold til dit indhold. Jo bedre linkjuice dit backlink har, jo bedre linkjuice tilskrives din side/SERP.

Endnu et godt SEO tip er at jo flere gode backlinks du har, jo bedre vægter søgemaskinerne at dit indhold og dine sider er betydningsfuldt. Dette betyder også at jo mere vigtige dine sider er, jo bedre bliver de positioneret i en søgning.

STRUKTUREREDE DATA

SEO optimering kan også defineres via mikrodata og strukturerede data, som er vejen frem for at skabe online synlighed og styrke søgeoptimeringen fra de sociale medier som Facebook, Twitter, Google+, Instagram, LinkedIN, Pinterest etc.

Hvis du f.eks har produkter på din hjemmeside, så kan man markere sine produkt-attributter via HTML. På denne måde fortæller man Google’s søgemaskine om hvad produktet indeholder. Det kunne være pris, varenummer, farve, type etc. På denne måde kan søgemaskinen så efterfølgende præsentere dit produkt ud fra en given standard, ud fra hvad kunden leder efter.

HVAD ER FORMÅLET MED SEO?

SEO optimering er en længeresigtet løsning, som øger trafikken til din hjemmeside. Hvis vi sammenligner SEO (også kaldet “organisk trafik”, på Engelsk “Organic search“) med betalt trafik, så vil omkostningen for organisk trafik være langt mindre, da i her sikkert har, eller vil få en konsulent fra et webbureau eller et reklamebureau der kan udføre søgemaskine­­optimering på jeres hjemmeside. Med SEO optimering/søgemaskine­­optimering bestemmer og håndterer i selv hvor meget tid, energi og penge der skal bruges på jeres projekt.

Betalt trafik er en kortsigtet løsning, som øger trafikken til din hjemmeside. Ved brug af betalt søgning betaler du typisk pr. klik i en søgeforespørgsel, samt konkurrerer prismæssigt for at have og holde disse klik på en god position der kommer via en søgning.

Ergo vil det sige at jo bedre SEO optimering du har fået optimeret på din hjemmeside, jo mindre omkostning har du mulighed for at bruge på betalt trafik for at få den samme mængde online synlighed. Hvis du eksempelvis har optimeret dit søgeord “webdesign” via SEO optimering til at have en god position, så kan du hermed lette omkostningen ved at fjerne søgeordet fra den betalte trafik. Både vi, samt mange reklamebureauer og webbureauer vil dog anbefale at optimere hjemmesiden med både organisk trafik og betalt trafik.

HVORDAN UDFØRES SEO OPTIMERING?

Cooper Webdesign er eksperter med mere end 10 års professionel erfaring i SEO optimering og tips, som garanterer top placeringer på søgemaskinerne, samt kan tilbyde jer en unik SEO pakkeløsning i flere forskellige varianter for at i kan komme til at rangere bedst muligt på søgemaskinerne, samt dermed også øge trafikken til jeres hjemmeside. En professionel hjemmeside kræver professionel søgemaskine optimering, ved dette menes der at i behøver ikke kontakte et dyrt webbureau eller reklamebureau. Cooper Webdesign kan lave det hele for jer, til en lavere omkostning og kan samtidig give jer tips til hvordan i selv kan optimere jeres SEO.

Optimeringsprocessen for SEO optimering lyder enkel, men kan være af omfattende størrelse, afhængigt af hvor stor at den individuelle hjemmeside er, samt hvilke dele af indholdet der skal søgemaskine­optimeres.

De 3 hovedregler vi altid følger og prioriterer højest for vores kunder vedr. SEO optimering og online synlighed er:

  1. Skab godt indhold
  2. Skab gode backlinks
  3. Følg Google’s anbefalinger

SEO REGLER?

Der er en lang liste med regler som man skal være klar over når man laver søgemaskine­optimering. Regel-listen er svær at overskue og kende for den enkelte person eller virksomhed, hvilket typisk er derfor man burde vælge at lade en SEO kyndig som Cooper Webdesign med den rette ekspertise, håndtere dette område.

Det største problem vi tit ser hos vores kunder er at hjemmesiderne indeholder kopieret indhold. Dette betyder at 2 eller flere sider viser det samme indhold. Google kalder dette for “duplicate content” og hvis du har dette, så risikerer du en “straf” fra Google. Alle sider skal indeholde unikt indhold.

F.eks hvis en person søger på Google efter “webdesign” og resultatet kommer frem med 2 af dine sider med præcis samme indhold, så vil dette forvirre brugeren. Yderligere så risikerer man at Google vælger ikke at indeksere og vise dine sider med kopieret indhold i deres resultater. Sørg derfor altid at have unikt indhold, unikke sidetitler og unikke beskrivelser af siderne.

HVAD ER FORDELENE VED AT HYRE COOPER WEBDESIGN SOM JERES SEO EKSPERT?

Cooper Webdesign er certificeret inden for brug af Google Universal Analytics, som er nøglen for at følge SEO processen og SERP over tid. Yderligere så bruger vi også Google Tag Manager og Google Enhanced Ecommerce, til at optimere og følge SEO flows bedst muligt for vores kunder.

LAD OS TAGE EN SNAK

Skriv dine kontaktinformationer, så kontakter vi dig med en gratis og uforpligtende snak